Fyra nya växlar i Tomteboda – ett stort projekt som Infratek utför åt Trafikverket

Under påskhelgen var det rejält pådrag på spårområdet vid Tomteboda i Stockholm. Fyra nya växlar skulle läggas in och Infratek hade det övergripande ansvaret att utföra jobbet på beställning av Trafikverket.

Som en del av Trafikverkets stora uppdrag kring Getingmidjan, är spårområdet vid Tomteboda ett delprojekt som Infratek fått i uppdrag att ta hand om. Fyra växlar skulle läggas in och det ställde stora krav på Infratek att utföra uppdraget som inkluderade moment man tidigare inte genomfört. Landets enda Kirowkran (maskin som lyfter växlar) kördes till Stockholm för denna helg och det var avgörande och kritiskt att allt klaffade för att verkligen bli klara enligt plan.

Under helgen genomfördes ett antal större moment:

  • Kapning av räls och svetsning av bland annat isoler.

  • Utgrävning.

  • Ny bädd för rälsen, så kallad makadam.

  • Mätningar som genomfördes av mätingenjörer vid rälsläggning.

  • Signalarbete i ställverken.

  • Spårriktning.

Alla dessa moment skapar också merarbete då allt kräver anpassning och mer eller mindre handpåläggning för att jobbet ska bli bra i slutändan. Svetsning, el- och kraftmatning, lägga passbitar, byta delar är några av dessa moment.

 - Vi stötte på en del strul på vägen då exempelvis spårriktningen tog 9 timmar längre än planerat. Detta lyckades vi dock ta ifatt och i slutändan blev det bara 50 minuter försenat, vilket är otroligt viktigt när det påverkar resenärernas framkomlighet i tågtrafiken, förklarar Tobias Lindblad som ansvarat för Tomteboda-projektet.

 - Det här är ett sådant projekt med ”nu eller aldrig”-karaktär eftersom Kirowkranen kördes ner för denna helg och inget annat, så vi har satsat mycket på att få till förberedelserna ordentligt, planera noga och ha koll på alla detaljer. Inför helgen hade vi projektgenomgångar för alla där vi lade mycket fokus på momenten som skulle utföras samt säkerheten på plats. Detta bidrog till att säkerheten fungerade exemplariskt under hela helgen, både från oss och underentreprenörerna. Alla som jobbade under helgen gjorde en riktigt bra leverans och vi som ledde arbetet jobbade hårt med att skapa rätt förutsättningar för de som slet ute på spåren. Allt från att konstant ha mat, dryck och kaffe på plats till att hålla koll på den övergripande planeringen. Jag känner mig stolt över Infrateks insats, säger Tobias.

Efter påskhelgen kvarstår en del fortsatt arbete innan projektet är avslutat. Under helgerna v. 18 samt v. 21 ska inkoppling ske så att allt klaffar mellan signalstyrningen och växlarna så att det går att använda dem. I nuläget ligger de klovade i rakläge.Återkoppling från samarbetspartners och kund på plats har varit fantastisk. Dels fick vi återkoppling på att de bäddar som var lagda är de bästa bäddar man sett. Detta kom från det gäng som lägger växlar med Kirowkranen runt om i hela Europa. Så där kan grabbarna verkligen klappa sig själva på axeln. Även återkoppling från Trafikverket har varit särskilt positiv när det kommer till säkerheten. Exempelvis hade Infratek två tågvarnare på plats konstant som alltid hade koll på folk som skulle över spåret och alla hade ett första hjälpen kit i fickan samt hjälm, berättar han.

Kontakta oss

Här kan du skicka beställningar eller ta kontakt med oss för att få information.

Förnamn*
Efternamn*
Företag*
E-post*
Telefon*
Postnummer
Stad
Meddelande...